Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 6044
WSPARCIE SI | Poradnia Tacy Sami

Wsparcie SI

Drodzy rodzice

Jeżeli nie macie możliwości by przyjść z dzieckiem na zajęcia z SI proszę abyście – zadbali o dawkę stymulacji, dlatego przedstawiam przykłady ćwiczeń z podziałem na zmysły, niech posłużą jako inspiracja i bawcie się dobrze 😊

• • Wybieramy 4 ćwiczenia po jednym z każdego systemu.

• Obserwujmy dziecko. Niestety zaburzenia integracji sensorycznej wymagają indywidualnej oceny, nie każde dziecko będzie tak samo reagowało na stymulację. Jeżeli zaobserwujecie Państwo, że dziecko po ćwiczeniu jest poddenerwowane, pobudzone,  chaotyczne- zmniejszcie intensywność, zmieńcie zadanie lub dodajcie więcej zadań z obszaru propriocepcji.
• Bądźcie w kontakcie z terapeutą prowadzącym dziecko – to ważne
• jeżeli Państwa dziecko jest przed podjęciem terapii lub coś dopiero zaczęło Państwa niepokoić- nasi terapeuci służą radą i pomocą.

PROPRIOCEPCJA (czucie głębokie)
1. Dziecko wchodzi do poszewki na kołdrę, przemieszcza się w niej, można dziecko przytrzymywać, żeby musiało przecisnąć się przez nasze ręce.

2. Zawijamy dziecko w koc lub w kołdrę i mocno uciskamy całe ciało

3. Kanapka – przyciskamy dziecko złożoną na 4 kołdrą, dziecko musi się wyczołgać spod ucisku. Powtarzamy 6 razy.

4. Wskakiwanie i zaskakiwanie obunóż ze schodów, lub przez przeszkodę

5. Deska (plank)- dziecko musi wytrzymać w tej pozycji jak najdłużej

6. Deska (plank) z naprzemiennym wyciąganiem ramion do przodu

7. Siłowanie się na ręce

8. Taczki – trzymamy dziecko na wysokości ud.

9. Naśladowanie chodu różnych zwierząt: kaczka, żaba, pies, słoń, rak, pająk, wąż. Podczas naśladowania każdego ze zwierząt dziecko musi przenieść 8 przedmiotów w drugi kąt pokoju.

10. Pchanie i ciągniecie różnych przedmiotów, np. zgrzewki wody

11. Maszerowanie, bieg w miejscu, bieg z kopaniem w pośladki, unoszenie nóg do boku z ciężarkami na nogach

12. Wymachy ramion, zataczanie kół ramionami, utrzymywanie wyprostowanych rąk, pajacyki z ciężarkami na nadgarstkach

13. Przyjmowanie i jak najdłuższe utrzymywanie pozycji „bocian” i „jaskółka” z zamkniętymi oczami.

14. Wyprosty- dziecko leży na brzuchu, ręce wyciągnięte do przodu, nogi złączone. Dziecko podnosi wyprostowane ręce i nogi, utrzymuje tą pozycję najdłużej jak się da – można bić rekordy 😜

15. Drążek- zwisanie z drążka, podciąganie kolan do klatki piersiowej, podciąganie i utrzymywanie wyprostowanych nóg do kąta prostego

16. Masaż i mocne dociskanie całego ciała- uciskamy ręce z dłońmi, nogi ze stopami, głowę, ramiona, plecy wzdłuż linii kręgosłupa. Uciskać możemy dłońmi, piłkami, poduchami, wałkami…

17. Słoniowate, mocne podskoki

18. Wyskoki z przysiadu

19. Bieg z podparciem rękami o podłogę

20. Ściskanie piłek rehabilitacyjnych – całymi dłońmi, palcami, poszczególnymi palcami z kciukiem

21. Dziecko leży na brzuchu, odpychając się dwoma rękami od podłogi przemieszcza się do przodu. Można podłożyć poduszkę pod brzuch. Dziecko może w ten sposób przenosić położone na głowę przedmioty

PRZEDSIONEK

1. Naleśnik- zawijamy dziecko w koc lub kołdrę. Dziecko musi się wyturlać. Powtarzamy 6 razy

2. Skakanie na piłce z uszami – dziecko musi w ten sposób przenieść 10 przedmiotów na drugi koniec mieszkania

3. Skakanie w gumę

4. Skakanie na trampolinie, pajacyki na trampolinie, zaskakiwanie z trampoliny na sygnał dźwiękowy, skakanie na trampolinie i łapankę piłki, skakanie na trampolinie z uderzaniem stopami o pupę.

5. Kołyski na brzuchu i plecach

6. Turlanie- dziecko leży na plecach, nogi złączone, ręce wyciągnięte nad głowę. W dłoniach dziecko trzyma przedmiot i cały czas na niego patrzy. Turlając się przenosi przedmiot na drugi koniec pokoju

7. Kręcenie na obrotowym krześle – z rożnym odchyleniem głowy

8. Zaskakiwanie z łóżka na wyznaczone miejsca, np rozłożone kolorowe ubrania- skocz na żółty, czerwony, czarny …

9. Dźwięk- ruch. Na określony sygnał dźwiękowy dziecko wykonuje konkretny ruch, np. jak klasnę to się turlasz a jak tupnę to skaczesz. Możemy dodawać coraz więcej sygnałów i ruchów ćwicząc przy okazji pamięć 😊

10. Turlamy dziecko na piłce rehabilitacyjnej w leżeniu na brzuchu i na plecach

11. Huśtawka

12. U młodszych ( lżejszych) dzieci samoloty na rękach rodzica – w leżeniu na brzuchu i na plecach

13. Podrzucanie dziecka

14. Turlanie przez nogi rodzica lub inne przeszkody

15. Odbijanie stopami piłki w pozycji kołyski na plecach

16. Bujanie w kocu

DOTYK

1. Zabawy w kiślu, piance do golenia

2. Zróbcie sami masę solną, gniotki, ciastolinę, glinę …

3. Malowanie ciała dziecka pędzlami malarskimi o rożnej grubości włosia- zaczynamy najbardziej frapującym i twardym, przechodzimy do łaskoczącego i kończymy znów na najtwardszym

4. Szukanie skarbów w pudełku z surowym ryżem, makaronem, grochem….

5. Oddzielanie grochu od ryżu

6. Turlanie, pełzanie, chodzenie, leżenie po macie zrobionej z gąbek do zmywania, druciaków, guzików, szczotek… co macie pod ręką 😊

7. Masażyki na plecach, twarzy… można zgadywać co namalowałam lub opowiadać wierszyk, np. Pisze pani na maszynie ….

8. Masowanie ciała gąbkami, myjkami o rożnej fakturze

9. Szczotkowanie dłoni i przedramion pędzlami, szczotkami

10. Stymulacja wibracjami – urządzeniem do masażu

11. Rozpoznawanie dotykiem przedmiotów schowanych w pudełku, worku i określanie ich cech

12. Zgniatanie, darcie kawałków gazet

13. Malowanie farbami dłońmi i stopami

14. Ścieżki sensoryczne z materiałów, wycieraczek o różnych fakturach

15. Masaż omawiany na zajęciach

RÓWNOWAGA, KOORDYNACJA

1. Zabawy z balonami, piłkami- odbijanie głową, rękami, paletką lub deską do krojenia trzymaną oburącz

2. Rzuty do celu

3. Chodzenie po zbudowanych wspólnie torach przeszkód

4. Chodzenie po narysowanej linii, przyklejonej na podłodze taśmie malarskiej stopa za stopą, bokiem, do tyłu, z jednoczesnym skrętem głowy do boku

5. Podrzucanie i łapanie piłki z utrudnieniami, np. klaśnięciem, wielokrotnym klaśnięciem, przysiadłem, obrotem…

6. Tor przeszkód z pokonywaniem różnych wysokości i podłoży, np przejdź z łóżka na krzesło, z krzesła na zwiniętą miękką kołdrę a dalej na twardą wycieraczkę …

7. Zabawa w lustro- odzwierciedlanie póz i ułożenia ciała w przestrzeni

Dla wszystkich dzieci – KĄCIK CISZY, z kartonu, koca, może gotowe tipi? Chodzi o miejsce w którym dziecko będzie mogło odciąć się od nadmiaru bodźców, w którym będzie czuło się bezpiecznie i dobrze. Takie miejsce potrzebne jest by układ nerwowy mógł się wyciszyć i przetworzyć bodźce sensoryczne.

Pamietajmy też jak zły wpływ na nasze dzieci mają bodźce audiowizualne- silnie pobudzają i przestymulowują dlatego ograniczajmy ich ilość.
Miłej zabawy, dużo, dużo zdrowia i obyśmy mogli jak najszybciej wrócić do naszego normalnego życia 😊
A w razie jakichkolwiek pytań bądźcie z nami w kontakcie 😊