Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 6044
Matematyka | Poradnia Tacy Sami

Matematyka

Jak pomóc dziecku odnaleźć przyjemność w nauce matematyki?

Nauka matematyki kojarzy się nam przede wszystkim ze żmudnymi ćwiczeniami, trudnymi lub nudnymi zadaniami, stresem, brakiem zrozumienia itp. Skąd to przekonanie? Po co się więc jej uczymy?

Ten przedmiot zgodnie z twierdzeniem, „Matematyka to królowa nauk”, przygotowuje nas do twórczego myślenia, umiejętności analizowania, rozwijania wyobraźni przestrzennej.

Zgodzicie się ze mną, że wszystkie wymienione umiejętności są potrzebne w każdej dziedzinie życia?

Nasuwa się pytanie, dlaczego tak trudno w wieku szkolnym odnaleźć przyjemność w uczeniu się czegoś co jest w naszym życiu tak potrzebne? Dlaczego tak się dzieje?

Przygotowywanie się dziecka do nauki matematyki w szkole rozpoczyna się bezwiednie, właściwie od momentu, kiedy zaczyna ono samodzielnie poruszać się i mówić. Liczy klocki, dobiera rękawiczki w pary, układa oddzielnie poszczególne sztućce albo rozdaje każdemu po jednym cukierku. Podstawą tego działania jest intuicja matematyczna. Umiejętność prostych rachunków jest przyswajana jak ojczysta mowa.

Jednak dziecięce sukcesy w zakresie edukacji matematycznej zależą od wielu czynników. Najważniejszy z nich to, w jaki sposób dziecko uczy się matematyki w szkole i czy znajduje się ono na odpowiednim poziomie rozwoju umysłowego i emocjonalnego, aby mogło skorzystać z uczestnictwa w procesie dydaktycznym.

Jednym z najważniejszych czynników do pokonania trudności typu intelektualnego jest odporność emocjonalna. Ważnym jest, aby dziecko potrafiło kierować swym zachowaniem w sytuacjach pełnych napięć. Przeszkodą jest nadmierna wrażliwość i mała odporność na stres. Każde poprawnie, samodzielnie i w określonym czasie rozwiązane zadanie przynosi dziecku zadowolenie, czyli korzyść emocjonalną i intelektualną. Niestety porażka związana z brakiem możliwości rozwiązania zadania powoduje rozczarowanie i gorycz. Przeżyte frustracje zmniejszają odporność emocjonalną powodując dalsze wycofywanie się z aktywności intelektualnej podczas lekcji jak i przy odrabianiu prac domowych.

Takie zachowanie bardzo szybko powoduje powstawanie zaległości w wiedzy, uniemożliwia dalsze pełne uczestnictwo w lekcji tzn. zrozumienie bieżącego materiału, odbiera możliwość odrabiania prac domowych.

W czym my jako poradnia możemy pomóc? Co oferujemy?

  • Diagnozę przyczyn trudności w uczeniu się matematyki
  • Systematyczną pomoc w uzupełnieniu braków co jest podstawowym wyjściem z tego błędnego koła zaległości i niepowodzeń
  • Odbudowanie wiary we własne możliwości – „mogę i potrafię”,

W jaki sposób możesz wspomóc swoje dziecko – porady dla rodziców:

  • Ćwiczmy z dziećmi orientacje przestrzenną wykorzystując codzienne sytuacje życiowe np. zbuduj z nim domek dla lalek lub garaż na samochody, pozwól mu korzystać z mapy
  • Rozwijaj myślenie przyczynowo – skutkowe, logiczne myślenie grając w gry planszowe. Uczą one przestrzegania obowiązujących w grze reguł, dają radość zwycięstwa, ale i godzenia się z porażką. Wyniesione z zabawy dobre nawyki pomogą radzić sobie z wygranymi i przegranymi w życiu!
  • W każdej możliwej sytuacji ćwicz rozpoznawanie figur geometrycznych, pozwól policzyć resztę w sklepie
  • Pozwól na samodzielne poszukiwania rozwiązań. Pamiętaj, że dziecko może dojść do właściwego rozwiązania niekoniecznie wykorzystując dobrze nam znaną procedurę
  • Nie oceniaj tylko koryguj, pozwól na popełnianie błędów. Pamiętaj to co dla dorosłego jest łatwe, dla dzieci takim nie jest.